Onderwijsprogramma
Het speciaal onderwijs (so) kent drie richtingen. Deze richtingen heten uitstroomprofielen. Voor elke leerling wordt een ontwikkelingsperspectief vastgesteld dat hierop aansluit. Soms is daarnaast een (tussentijdse) overstap naar een reguliere school met passende ondersteuning mogelijk. We sluiten hiermee aan op het landelijk doelgroepenmodel van de sectorraad voor gespecialiseerd onderwijs.
Voorbereid op de toekomst
Op onze school bereiden we leerlingen voor op uitstroom naar:
- Voortgezet speciaal onderwijs (vso) met uitstroomprofiel dagbesteding. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 1 of 2.
- Voortgezet speciaal onderwijs (vso) of praktijkonderwijs (pro) met uitstroomprofiel arbeidsmarktgericht. Deze leerlingen volgen (meestal) leerroute 3, 4 of 5. Uitstroom naar de Entree-opleiding (mbo niveau 1) is ook mogelijk.
- Voortgezet speciaal onderwijs (vso) of voortgezet onderwijs (vo). Deze leerlingen volgen leerroute 5, 6 of 7.
Verschillende leerroutes
Welke leerroute het beste past, hangt af van verschillende factoren. Zo kijken we bijvoorbeeld naar IQ, intensiviteit van ondersteuningsbehoeften, sociaal-emotionele ontwikkeling en schoolse vaardigheden. Daarbij houden we rekening met de individuele bevorderende en belemmerende factoren van de leerling.
Onze school heeft deze leerroutes met uitstroomprofielen
- Leerroute 1: voortgezet speciaal onderwijs.
- Leerroute 2: voortgezet speciaal onderwijs.
- Leerroute 3: voortgezet speciaal onderwijs.
- Leerroute 4: praktijkonderwijs.
Kan je kind in het reguliere onderwijs de noodzakelijke ondersteuning krijgen? Dan kan hij tussentijds overstappen.
Onderwijsprogramma
We plaatsen onze leerlingen samen met een aantal leeftijdsgenoten in een basisgroep. Bij de indeling van de groepen kijken we ook naar de begeleidingsbehoeften
van de leerlingen. In elke groep zitten kinderen met verschillende leerroutes bij elkaar. Bij de groepsindeling houden we rekening met de individuele leer-, ondersteunings- en begeleidingsbehoeften van een leerling. Indien wenselijk werken we groepsdoorbrekend. Voor het leren lezen werken we met de methodes ‘Thematisch lezen’ en ‘Lezen moet je doen’. Soms gebruiken we ook andere lesmethodes, zoals Veilig Leren Lezen.
Leergebieden aanvangsgroepen
In deze groepen richten we ons met het onderwijsprogramma vooral op de leergebied-overstijgende doelen. Hierbij gaat het om het ontwikkelen van interesses, werkhouding en de basale vaardigheden voor zelfredzaamheid. We stimuleren leerlingen op de volgende gebieden:
- Zelfredzaamheid: aan- en uitkleden, eten en drinken, toiletgang.
- Werkhouding: taakgerichtheid, een opdracht beginnen, volhouden en afmaken.
- Spelontwikkeling: naast en met elkaar spelen, gevoelens uiten, luisteren naar elkaar en naar een verhaal.
- Taalontwikkeling: uitbreiding van de passieve en actieve woordenschat, het uitvoeren van kleine opdrachten.
- Cognitieve ontwikkeling: het leren met ontwikkelingsmaterialen, het leren van (eenvoudige) begrippen.
- Motorische ontwikkeling: bewegen op muziek, vrij spel, gymnastiek en zwemmen.
Daarnaast bieden we veel ruimte voor spel en beweging, muziek en creatieve vakken. Om de dag overzichtelijk te maken, visualiseren we het dagritme met pictogrammen en foto’s en maken we gebruik van een speciale klok (de Time Timer).
Leergebieden ander groepen
In de andere groepen bouwen we voort op de ontwikkelingen van de leerlingen. Waar dat kan en nodig is, besteden we meer tijd aan de ontwikkeling van de cognitieve vaardigheden. Dit koppelen we vaak aan praktijkleren, zodat het leren meer betekenis krijgt voor leerlingen. Ook in deze groepen visualiseren we de lessen zo veel mogelijk.